maandag 19 juli 2010

champignonneroomsoep

Helaas, we hadden het eten op en toen schoot het me weer te binnen. Ik had foto's moeten maken!! Gisteren kregen we een eter (ik heb er al eens eerder over geschreven, toen gingen we bij hem eten.) Ondanks dat ik snipverkouden ben (en gisteren knallende koppijn die gelukkig nu weg is!) wou ik toch gaan koken. Dat vind ik te leuk om te laten schieten.
Ons voorgerecht was dus dit:

Benodigdheden voor 4 personen:
- 50 gram boter
- een halve ui, fijn gesneden
- 2 kleine teentjes knoflook (Of 2 kleine theelepeltjes knoflook uit een potje)
- 4 eetlepels bloem
- 1 liter runderbouillon
- 250 gram champignons, in plakjes
- peper en zout
- flinke scheut slagroom
- verse bieslook

Bereidingswijze:
1) Smelt de boter in een pan. Voeg de ui en de knoflook toe en laat het even fruiten.
2) Strooi de bloem erbij en roer goed door. Als je hier de bloem goed laat meebakken dan krijg je geen klontjes. Ik roer dit even met een garde.
3) Schenk de helft van de bouillon erbij en roer alles weer goed. Je laat dit bijna aan de kook komen en dan doe je de andere helft van de bouillon erbij. Ook de champignons mag erbij. Laat weer koken.
4) Scheut slagroom erbij en op smaak brengen met wat zout en peper. Dat is gewoon gokken.
5) De soep 15 minuten laten pruttelen en af en toe doorroeren.
6) De soep in kommen schenken en versieren met bieslook.

Ik heb er een stokbrood bijgedaan met pesto(kruiden)boter. Eens wat anders dan 'gewone' kruidenboter. En lekker dat het was! Je neemt gewoon 50 gram zachte boter en paar flinke theelepels pesto. Kwestie van alles goed door elkaar roeren, even aanvoelen hoeveel pesto je nodig hebt, en daarna is het al klaar. Was heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten