donderdag 25 maart 2010

Lente en astma








In huis! Heerlijk, ben echt blij met de lente. Gisteren naar het tuincentrum geweest voor paastakken. Bij onze super betaal je €2,98 voor een zielig klein bosje. In het tuincentrum €0,95 voor 1 bos die 2 keer zo lang zijn. 4 bossen meegenomen want ik heb 2 grote vazen hier dus daar wil ik paas dingetjes in gaan hangen. Ook 2 mandjes voor Indy meegenomen, aangezien ze onze oude mandjes onder gepoept/gespuugd heeft. Was in de uitverkoop dus mooi meegenomen. En nog wat leuks.. dat laat ik zien als het hangt!

Begin van de week naar de dokter geweest voor de longen. Helaas ben ik 'gezegend' met astma longen. Op zich weinig problemen mee, want heb leren leven met de medicijnen, piepdagen, benauwd zijn en allergisch zijn voor veel dingen. Heel soms vind ik het echt vervelend, vooral als het erg vochtig in de lucht is of als het juist heel benauwd is. Dan kost elke ademhaling moeite en daar word je echt heel moe van. Ook kan iedere ademhaling dan pijn doen. Je voelt je longen dan. Gelukkig zijn deze, extreme dagen voor mij, zeldzaam als je bedenkt dat er 365 dagen in een jaar zitten. Ik weet ook niet beter, had als kind al astma en weet dus ook niet hoe gezonde longen aanvoelen.
Maar 2 keer in het jaar moet ik bij de assistente een longinhoud test doen. Dan blaas je in een apparaatje en dat word er van alles gemeten. Je krijgt dan 2 jongentjes op een skatebord te zien en als je blaast moet je de finisch halen. Phff en dat wil je dan natuurlijk dus je blaast je een ongeluk! Helaas zie ik altijd maar 1 keer de finisch van 3 keer blazen haha. Vorige keer had ik 84% longinhoud en nu 'maar' 78% met een uitschieter naar 82%. Maar de veerkrachtigheid was wel beter en mijn longleeftijd zit nu op 24 jaar. Dus dat is positiever dan de procenten. (2,5 jaar terug had ik een longleeftijd van in de 40 jaar)Mede door het sporten is deze dus terug gegaan naar 24!! En ik ben 23 dus ik ben helemaal blij.
Om een opmerking van de assistente moest ik wel lachen: ' Je hebt wel veel slijm nu, dus blijf uit de buurt van mensen die verkouden zijn'

Jaja, maar hoe doe je dat als je in de kinderopvang werkt? :-)

Verder ben ik dus weer goed gekeurd, dus in september hoef ik pas weer terug te komen!

4 opmerkingen:

  1. Zal elke keer weer spannend zijn. Kan je wel tegen die plantjes dan als ze straks uitkomen in je kamer?

    Je mag lang wegblijven.
    Geniet van de zon hè? Mijn dochterje wilde vandaag al een rokje met blote benen eronder. Doen we dus niet hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, 24 ipv 40... ik ga ook weer wat fanatieker sporten (-;

    Maar even serieus, heeel naar natuurlijk, die "gezegende" longen van je, al ben je er redelijk aan gewend begrijp ik.

    Geniet van de lente vandaag, het wordt een mooie dag begreep ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan met je longleeftijd !! Lijkt me erg vervelend zulke lastige longen, maar ook dat zal wel wennen. Een van de jongens had op jonge leeftijd astma maar gelukkig is hij er inmiddels helemaal overheen gegroeid. Vond ik altijd zo zielig, zo'n benauwd mannetje....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja tegen deze plantjes kan ik wel, niet tegen hyacinten. Ik ruik altijd op de drempel op mensen zo'n ding in huis hebben staan haha.

    huize steen: wat fijn dat je zoon erover heen gegroeid is!! Mijn moeder had ook die hoop maar helaas, het is echt zielig om een kind zo benauwd te zien.

    BeantwoordenVerwijderen