maandag 11 januari 2010

Breien, borduren en haken



Gisteren mezelf wat geleerd: breien. Als kind heb ik ooit handenarbeid gehad en ook haak en brei les, maar toen was ik wat slimmer. Ik had er namelijk he-le-maal geen zin in en liet mijn moeder de dingen afhaken en breien. :-) Zij vond het nooit erg en zo had ik hele mooie dingen haha. Maar goed, puntje bij paaltje kan ik het nu niet. En kreeg toch de kriebels om het uit te proberen.
Ik begon met een borduurpakketje. Dat ligt nu nog in een doos, want ik snap er niets van. Daarna geprobeerd te haken. Ik heb een boek van de bieb geleend, van mijn lieve schoonmoeder een haaknaald gekregen, bol wol had ik nog en ik ging met goede moed beginnen. Het begin kan ik wel, dat haak ik zo weg, maar bloemetjes, vierkantjes etc nee dat snap ik niet haha. Ik moet me er nog wat vaker in gaan verdiepen. Als ik op sommige weblogs mooie gehaakte spullen die denk ik: ik wil dat ook kunnen!
Toch haken even aan de kant gelegd en me gestort op breien. Ik vond een hele makkelijke site: http://www.breien.nl/ en daar word stap voor stap verteld hoe je moet breien. Dat inhaken, draad omslaan, doorhalen af laten gaan wist ik nog, maar hoe ik steken moest opzetten, geen idee. (Ook dat deed mijn moeder altijd haha) Wat gepruts en opeens stond er een steek op. Naja toen nog even terugdenken hoe die steek tot stand kwam. Maar het is me gelukt en kijk maar eens naar de afbeelding hoe ver ik al ben. Ik kan alleen nog recht breien, volgende keer probeer ik ook averecht erbij, moet nog niet al te ingewikkeld worden ;-) Dit word een sjaal denk ik, daar begint toch iedereen mee?? haha!

1 opmerking: