zondag 3 januari 2010

gezond eten en bewegen

Nu het nieuwe jaar weer is begonnen zullen er wel veel mensen weer op dieet gaan. Of gewoon gezonder gaan eten en meer bewegen. Tot de laatste categorie behoor ik. Heb al eens Sonja bakker geprobeerd, maar een dieet is niets voor mij. Juist als ik iets moet, vertik ik het om te doen. Karaktereigenschapje..

Nu er flink wat kilo's afmoeten ben ik sinds 1 januari weer op 'dieet'. Ik noem het dus wel op 'dieet' want dan weten mensen meteen dat ze me niets aan hoeven te bieden. Al heb ik gisteren wel een heerlijk stukje slagroomgebak gehad op een kinderverjaardag. Ik ben van plan om 1 keer in de week rijst te eten, 1 keer pasta en de rest aardappelen/groente/vlees/soep. Door de weeks geen snoep/koek/chips en andere onnodige dingen, maar in het weekend mag ik iets bakken en daar lekker van genieten.

De eerste stap was naar de bieb. Ik heb 2 kookboeken meegenomen (en een borduur en haakboek, ik kon geen 1 boek over consuminderen vinden, grr, onvoorstelbaar toch!) waarin lichte, gezonde en fat-low recepten staan. Ik heb er eens op mijn gemakje doorheen gebladerd en las al heerlijke dingen.

De mensen die me niet goed kennen: ik ben een pietlut met eten, echt een zeikerd gewoon. Ik lust geen gekookte aardappelen al eet ik ze wel, maar dan geprakt. Ik lust geen kaas en ook heel veel groente niet. Toch probeer ik veel dingen uit en sinds ik samenwoon heb ik veel dingen leren eten. Gisteren heb ik witlof in de aanbieding gekocht en van mezelf moest ik dat eens eten. Nog nooit gehad, dus werd ook wel eens tijd.
Ik heb de witlof gewokt met wat gehakt, spekjes en tauge uit de vriezer. Wat tagliatelle erbij en eten maar. Ik ben er wel achter dat ik geen fan van witlof ben, maar zo een keer eten is best te doen. Weer een groente wat ik heb uitgeprobeerd.

Van de week wil ik wat recepten uit de kookboeken maken. Het hoeft namelijk niet eens zo duur te zijn. Deze week zijn de hamlappen en het gehakt in de aanbieding bij Deen. Dus dat eten we sowieso deze week. De rest gaat in de vriezer.

Maar ik dwaal een beetje af, het ging eigenlijk over afvallen. Dit is de derde dag en op het stukje gebak na heb ik niet gesnoept. Wel veel fruit en groente gegeten en veel water gedronken. Ben benieuwd hoe lang ik het dit keer vol ga houden. Mijn doel is eerst -10 er af (dan is er in totaal bijna 20 kg af) dus dat moet te doen zijn. Ik zal af en toe een update geven.

1 opmerking:

  1. Super hoor Martina. Het stukje gebak was ook wel erg lekker. En wat lekkers tussen door mag ook wel.
    Hou je consuminderen in de gaten, want klinkt interresant.

    Gr Lisette

    BeantwoordenVerwijderen